सीधे मुख्य सामग्री पर जाएं

Featured Post

Class 11 English Discovering Tut The Saga Continues Explanation

  Class 11 English Discovering Tut The Saga Continues   Explanation With Reference to Context Discovering Tut The Saga Continues   - Up CBSE board Class 11 Chapter 3 Discovering Tut The Saga Continues   Detailed Explanation of the lesson with summary and meaning of difficult words. The name of the Lesson Discovering Tut The Saga Writer of this Chapter-  A. R Williams   About the Author------ A.   R Williams has been special in science and culture heritage. She was awarded many times. She devoted herself to solve ancient mysterious of the world. About the lesson ------ O nce upon a time a great civilization flourished in Egypt. At that time, a powerful royal family ruled over Egypt. The majestic tombs were left. The rulers were mummified. Tut was the last ruler of the royal family. Howard carter discovered his tomb.        Explanation with reference to context the following passage: 1-All afternoon……. R...

ALPHABET ,WORD ,SENTENCES (वर्णमाला ,शब्द, वाक्य )

ALPHABET (वर्णमाला )- वर्णो के व्यवस्थित तथा क्रमबद्ध समूह को वर्णमाला कहते हैं।  अंग्रेजी वर्णमाला  में 26 अक्षर होते हैं। 

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z 

अंग्रेजी वर्णमाला के 26 अक्षरों को तीन भागो में बांटा गया है। 

1-VOWEL 

2- SEMI VOWEL

3- CONSONENT 

1- VOWEL - वह अक्षर जिसका उच्चारण विना दुषरे अक्षर की सहायता के हो वह स्वर कहलाता है। 

जैसे - A,E,I,O,U

2- SEMI VOWEL - वह अक्षर जो खुद का Vowel and consonent 

उच्चारण सम्पूर्ण करता है।  उसे अर्ध स्वर कहते है Semi vowel की संख्या दो होती है। जैसे W,Y

3- CONSONENT - वह अक्षर या वर्ण जिसका उच्चारण स्वर वर्ण  की सहायता से हो वह व्यंजन कहलाता है। 

जैसे - B, C, D, F, G, H, J , K, L, M, N, P ,Q, R, S, T, V, X, Z,

अंग्रेजी में LETTER दो प्रकार की होते हैं। 

1- CAPITAL LETTER

2- SMALL LETTER 

अल्फाबेट लिखने का नियम 

१- जान किसी हिंदी शब्द के शुरू या बिच में व्यंजन हो और उसके साथ स्वर नहीं हो तो " A" का प्रयोग किया जाता है। 

नरम = न+र+म = NARAM

करन = क+र+न =  KARAN

  2-जान किसी हिंदी शब्द के अंत में त्र , ट्र ,द्र ,ब्र  आदि जैसे अक्षर का उपयोग हो और इसमें कोई स्वर नहीं हो तो इनके साथ " A " का प्रयोग किया जाता है।  

जैसे - 

राष्ट्र = RASTRA 

फक्र = FAKRA 

यन्त्र = YANTRA 

3- जब किसी व्यंजन में ( क्र ,ब्र ) इस तरह के चिन्ह  का प्रयोग हो तो ऐसे अक्षर के साथ "A" का प्रयोग नहीं किया जाता है।  

जैसे - 

कृष्णा = KRISHNA 

ब्राउन  = BROWN

मृणाल = MRINAL 

4- दो अक्षरों से बने व्यंजन के बिच "A" का प्रयोग नहीं होता है। 

जैसे -GYA , TR, KSH, DH, PH


WORDS (शब्द )- वर्णो का ऐसा समूह जिसका कोई अर्थ हो तथा जो स्वतंत्र हो, उसे शब्द कहते हैं।  

जैसे  Cat, Rat, Mat, Bat, Book, etc .

लेकिन प्रत्येक  वर्ण - समूह को शब्द नहीं कहा जा सकता ; जैसे Tca,Tra ,Tma , Tab ,Kboo etc. ये वर्ण समूह तो हैं  परन्तु इनका कोई अर्थ नहीं  निकलता अतः इसे शब्द नहीं कहा जा सकता।   

SPELLING (वर्तनी )- किसी शब्द में अक्षरों को जिस तरह से व्यवस्थित किया जाता है, उसे स्पेलिंग कहते हैं।  

   यह भाषा का एक बहुत ही महत्वपूर्ण हिस्सा है। इसमें हर सावधानी बरतनी चाहिए। अन्यथा इसका परिणाम गलत शब्द या गैर शब्द हो सकता है;

P, T, O = POT, OTP, OPT, TOP, TPO, PTO

इस उदाहरण में, हमने तीन अक्षरों को अलग-अलग तरीकों से व्यवस्थित किया है और आप परिणाम देख सकते हैं।


                                             SENTENCES (वाक्य )


शब्दों का ऐसा समूह जिससे कुछ अर्थ निकले वाक्य कहलाता है।  

एक वाक्य में निम्नलिखित विशेषताएँ होनी चाहिए:

1- इसके शब्दों को उचित क्रम में व्यवस्थित किया जाना चाहिए। यदि शब्द का क्रम सही नहीं है, तो इसका मतलब कुछ भी नहीं हो सकता है, या इसका मतलब कुछ और हो सकता है जो निर्धारित किया गया था; उदाहरण के लिए

1- He is a doctor .                     Affirmative sentences 

2- Is he a doctor ?                     Interrogative sentences 

3- A doctor he is                        No sentences 

4- A he doctor is                        No sentences 

2- यह सार्थक होना चाहिए। इसके तथ्यों को एक उचित क्रम में व्यवस्थित किया जाना चाहिए; उदाहरण के लिए :

भारत राजस्थान का सबसे बड़ा राज्य है।

इस उदाहरण में, शब्द का क्रम ठीक है, लेकिन तथ्यों को उलट दिया गया है, इसलिए यह एक बाधा बन गया है; यह होना चाहिए था:

राजस्थान भारत का सबसे बड़ा राज्य है।

 Types of sentences 

There are five types of sentences ; 

1- Assertive sentences 

2- Interrogative sentences 

3- Optative sentences 

4- Imperative sentences 

5-Exclamatory sentences   

                               ASSERTIVE  SENTENCES 
वे वाक्य जो कथन करते है या सुचना देते है साधारण वाक्य कहलाते है। 
EXAMPLES 
You write a letter .
I am going to Agra.
Assertive sentences दो प्रकार के होते हैं। 
1- Affirmative sentences (सकारात्मक वाक्य ) 
2- Negative sentences (नकारात्मक वाक्य )

Affirmative sentences --- ऐसे वाक्य जिनसे सकारात्मक सुचना प्राप्त होती है उन्हें Affirmative sentences कहते है। 
Examples
1-The earth moves round the sun .
2- She has done her work .
3- you are reading a book .
4- she always speaks the truth.
                        NEGATIVE SENTENCES 
जिन वाक्यों से नकारात्मक सुचना मिलती है ,उन्हें  Nigative sentences कहते है। 
Examples
1- I do not go to school.
2- She does not play here .
3-Lila does not cook food.
4- I go to market.
                         INTERROGATIVE SENTRENCES 
ऐसे वाक्य जिनसे प्रश्न पूछे जाते है।  उन्हें Interrogative sentences कहते है। 
Examples 
1-what is your name ?
2- where do you live ?
3- will you go to market ?
4- Have you done your work ?
इस प्रकार के प्रश्नो में वाक्य के अंत में प्रश्नवाचक चिन्ह ( sign of Interrogation)  ( ? ) लगाना आवश्यक होता है। 
 
Interrogative sentences दो प्रकार के होते है। 
 1-  प्रश्नवाचक शब्द जैसे - who , which , where, when, why , how , who, how many, how much, whose , whom , आदि से आरम्भ होने वाले प्रश्नवाचक वाक्य -- ऐसे वाक्यों में प्रश्नवाचक शब्द के बाद सहायक क्रिया (helping verb ) का प्रयोग होता है। 
Examples  
1- who is your class teacher ?
2- what is your father ?
3- How are you ?
4- What is your name ?
2- सहायक क्रिया (Hel[ping verb) से शुरू होने वाले प्रश्नवाचक वाक्य --
1- are you playing cricket ?
2- Is he a good man ?
3- Do you come here daily?
4- Does he kill the birds ?
                          IMPERATIVE SENTENCES 
जिन वाक्यों से आदेश , विनती सुझाव या प्रस्ताव ,निवेदन  किया  जाता है उन्हें Imperative sentences कहते हैं ?
Examples 
1-Sit down here .
2- Go there 
3- Come here 
4- Please , give me a book . 
Note -  इस प्रकार के वाक्यों में मुख्य क्रिया ( main verb ) पहले प्रयोग किया जाता है तथा कर्ता  (subject) you छिपा रहता हैं। 
    
                              EXCLAMATORY SENTENCES 

जिन वाक्यों से ह्रदय की गंभीर भावनाएँ प्रकट होते है , उन्हें  Exclamatory sentences कहते है। 
Examples
1- Alas ! he is dead .
2- what an idea !
3- How beautiful the rain is !
4- what a shame !
Note - इस प्रकार के वाक्यों की पहचान यह है की इनके  अंत में या बीच में विस्मयसूचक चिन्ह का प्रयोग किया जाता है। 
                      OPTATIVE SENTENCES 
जिन वाक्यों से कोई आशीर्वाद , अभिशाप या कामना ,या इच्छा प्रकट होती है उसे Optative sentences कहते हैं। 
Examples 
1- May our king live long  !
2- May you  live long !
3- May you go to hell !
4- May god help you !
   

टिप्पणियाँ

एक टिप्पणी भेजें

इस ब्लॉग से लोकप्रिय पोस्ट

Keeping Quite Explanation Reference to Context Questions and Answers

Class 12 Keeping Quite Explanation Reference to Context Questions Answers Summary Central Idea The name of the Lesson – Keeping Quite ( शांत रहना  ) Writer of this Chapter – Pablo Neruda Born – 12 July, 1904 – 1973 Award- Nobel Prize -1971   Summary of the Poem In this poem, the poet asks to be calm, the poet wants to keep calm till the count of twelve. The poet says that for a second no person in the world should speak in any language nor move any part of his body. The poet wants all the machines of the world to stop for a while. All types of warfare should be stopped at once. The poet describes the victory of war as meaningless. He says that no one survives after the war. Everyone enjoy this moment, everyone came out wearing new clothes, the poet wishes for stability, which means completely silent. He believes that a long silence can do a lot of good for a human being. The poet says that we should take inspiration from the earth, which keeps doing its w...

Class 12 A Roadside Stand explanation reference and context

Class 12 A Roadside Stand   explanation reference to context Explain with reference to the context of the following stanza . 1- The little   old ------------------- and withering faint . Reference - These lines are taken from the poem ' A Roadside Stand' by Robert Frost. Context - The given line gives the roadside stands and their position. Explanation - There is a small house which is strange and a small new shed has also been set up on the side of the road on the opposite side of the front, where the traffic, all vehicles pass by. There are roadside settlements selling various fresh produce, but they were in very poor condition and, pathetically, very sadly, they requested not to demand only a dole, according to the poet, of bread. Charity, that approach will not be in the interest of justice. They expect only some money, cash whose circulation is found to be helpful for growth. Cash survives the collapse of the city's economy, which gradually diminishes in the...

A Things of Beauty' Explanation Reference To The Context Class 12

  A Things of Beauty' Explanation Reference to the Context  Class 12  Should Wizard Hit Mommy - Up CBSE board Class 12 Chapter 5 Things of Beauty  Detailed Explanation of the lesson with summary and meaning of difficult words. In addition, the explanation is followed by a summary of the text. All questions and answers given in the lesson are covered The name of the Lesson A Thing of Beauty ( सुंदरता की वस्तू ) Writer of this Chapter – John Keats Born – (October 31, 1795) Dead – February 3, 1821) About the Author John Keats was born on October 31, 1795 in London, United Kingdom. He was an English Romantic poet. Although trained to be a surgeon, he decided to devote himself to poetry. He was Lord Byron and P.B. Shelley was one of the main figures of the second generation of Romantic poets, while his works were published only four years before his death from tuberculosis at the age of 25. His important poems are A Nightmare, To Autumn, The Grecian Urn on John Keats' 18...